Musik i spel

För en sida som huvudsakligen fokuserar på spel om musik så har vi förvånansvärt nog ännu inte nämnt musik i spel. Det är nämligen inte bara i musikspel som ljud har en avgörande roll.

Par spelar spel

Stämningsbyggande

Spel är ett förhållandevis ungt medium och håller fortfarande på att hitta sig själv och utvecklas. Ett sätt vi har märkt detta är hur spelen tar mer och mer uttryck från filmens värld. De försöker hitta nya sätt att så effektivt som möjligt förmedla story och stämning till spelaren. Ett av de trick som används mest för detta är självklart ljud och framförallt musik. Starkast respons kanske fås i skräckspel som Silent Hill eller Alan Wake men även i lugnare miljöer kan det ha stor inverkan på upplevelsen.  För ett exempel på detta kan vi titta på när man vandrar runt i obekvämt idylliska Columbia innan kaoset brakar loss i Bioshock Infinites.

Bekräftande

Musik och ljud har även en annan stor funktion i spel, att bekräfta att vi gör rätt eller informera oss om att vi gör fel. Det är inte ovanligt att spel spelar en fanfar när man har vunnit eller lyckats med något. Det hyllade pusselspelet Peggle är till exempel känt för att avsluta en vinst med en maffig rendering av Beethovens nionde symfoni tillsammans med fyrverkerier och glada färger. Just detta grepp är även många Casinospel kända för att ta, dels för att göra spelet roligt och för att förstärka vinstkänslan då man vinner. Exakt vilken typ av musik som används varierar kraftigt beroende på temat men det är väldigt sällan det inte lyckas locka fram enorma mängde glädje.